Blog

Nowości i informacje

Rower wyprawowy

 

Chcąc wybrać się na pierwszą wyprawę rowerową z prawdziwego zdarzenia, powinniśmy odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Najważniejsze z nich będzie dotyczyło kierunku wyjazdu, a co za tym idzie jaka będzie pogoda i po jakiej nawierzchni będziemy się poruszać. Znając odpowiedzi na te pytania możemy zacząć poszukiwania idealnego roweru wyprawowego lub odkurzenie naszego starego roweru, który długie miesiące, czy nawet lata spędził w piwnicy.

Jak dostosować używany rower na wyprawę rowerową?

Jeśli nie chcemy inwestować pieniędzy w nowy rower, a nasz stary nadaje się jeszcze do jazdy to prawdopodobnie można go będzie dostosować do wymagań wyprawowych. Na wstępie trzeba zrobić przegląd i sprawdzić, czy rower ma sprawne hamulce, nasmarowane łożyska i sprawdzić, czy napęd przyjmie nowy łańcuch. Jeśli się na tym nie znamy to warto oddać go w ręce lokalnego serwisanta, który właściwie o niego zadba. Trzeba będzie z pewnością dokupić solidny bagażnik oraz sakwy rowerowe. Można też rozejrzeć się za wygodnym siodełkiem i chwytami. Ostatnim elementem do zmiany bez wątpienia powinny być opony. Polecane i sprawdzone przez tysiące podróżników opony Schwalbe z serii Marathon powinny dać sobie radę.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie nowego roweru wyprawowego?

Udając się do salonu lub kupując rower przez Internet trzeba przede wszystkim wiedzieć, po jakich trasach będziemy się poruszać i czego oczekujemy od roweru. Jeśli w naszym planie jest wyprawa po asfaltowych drogach i tylko okazjonalnie będziemy zjeżdżać na drogi gruntowe, to rower trekkingowy na kołach w rozmiarze 28 cali i oponach o szerokości 32-42mm z delikatnym bieżnikiem będzie rozsądnym wyborem. Wygodna geometria zapewniająca dość wyprostowaną pozycję, do tego gięta kierownica z ergonomicznymi chwytami i wygodne siodełko. Napęd także powinien być dostosowany do warunków jakie napotkamy na trasie. Jeśli nie jedziemy w góry to wystarczy dobry, sprawdzony zestaw 3x9 (korba 3-rzędowa i kaseta 9-rzędowa) ze stopniowaniem korby 44-32-22 oraz kaseta 11-34T. Wybierając się w góry warto rozważyć wymianę małej zębatki w korbie lub całej kasety na taką z szerszym stopniowaniem. Rower trekkingowy standardowo będzie wyposażony w bagażnik. Nie zawsze będzie to wysokiej klasy model, który wytrzyma trudny wyprawy i obciążenie 60 litrowych sakw i wora transportowego. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości co do jakości wykonania bagażnika to tanią i co najważniejsze trwałą alternatywną będzie aluminiowy bagażnik Crosso.

Rower wyprawowy w trudny teren i w góry.

Nie tylko trekking może stać się rowerem wyprawowym. Wielu rowerzystów udowodniło, że niemal każdy typ roweru nadaje się na wyprawę. Od szosowego, przez rowery miejskie, przełaje, gravele, a kończąc na rowerach do Cross-Country i Enduro. Oczywiście te dwa ostatnie typy wymagają specyficznych warunków, aby był sens brania ich pod uwagę. Takie warunki to szlaki górskie, bezdroża i lasy. Jest to naturalne środowisko dla roweru MTB. Koniecznie z przednim amortyzatorem lub zestawem przód-tył, ale w drugim przypadku możemy zapomnieć o bagażniku rowerowym. Nawet jeśli zamontujemy bagażnik to obciążanie jedynie tyłu roweru MTB nie będzie dobrym rozwiązaniem, ponieważ negatywnie wpłynie to na sterowność. W tym przypadku lepszym i coraz chętniej stosowanym przez podróżników sposobem pakowania jest bikepacking. W skrócie polega on na zastosowaniu kilku mniejszych toreb, zamiast dużych sakw, które mocujemy pod siodełko, na ramę, kierownicę, a nawet golenie widelca. Pojemność takiego zestawu jest znacznie mniejsza, niż sakw i wymaga lepszego zaplanowania niezbędnego ekwipunku.

Niezbędne wyposażenie roweru wyprawowego

Jeśli wiemy już jaki rower wyprawowy będzie dla nas najlepszy to czas przejść do jego wyposażenia oraz wyposażenia samego rowerzysty.

Sakwy rowerowe na wyprawę

Koniecznie wodoszczelne i wykonane z mocnego materiału. Możemy postawić na rodzimą firmę Crosso, najbardziej popularne na świecie Ortlieb lub Sport Arsenal od naszego południowego sąsiada. Pojemność dowolna. Najczęściej wykorzystywanym i najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem jest wybór sakw o pojemności 2x25l lub 2x30l na tył, a jeśli to nie wystarczy to dokupienie bagażnika na przód (tzw. lowrider) i zamocowanie dwóch sakw o pojemności 15l. Można również na tylne sakwy położyć wór transportowy. Występują one w różnych rozmiarach i pojemnościach. Od 10, do nawet 80 litrów. Lepiej jednak rozłożyć tak duży ciężar na przód i tył. Warto też dodać kilka niewielkich torebek: na kierownicę i trójkątną pod ramę, do których możemy włożyć drobne przekąski oraz sprzęt, który chcemy mieć zawsze pod ręką.

Niezbędne narzędzia

Zestaw niezbędnych narzędzi rowerowych na wyprawę zależy przede wszystkim od naszych umiejętności. Możemy zabrać najbardziej rozbudowany zestaw, ale jeśli nie potrafimy z niego skorzystać to do niczego nam się nie przyda. Zacząć więc trzeba od nauki. Absolutna podstawa to umiejętność ściągnięcia koła i wymiany dętki. Potrzebne do tego będą łyżki do opon, zapasowa dętka lub łatki oraz pompka. Inne przydatne umiejętności to wymiana kloców hamulcowych, centrowanie koła lub wymiana szprych oraz wszystko co jest związane z łańcuchem, czyli smarowanie, skuwanie i rozpinanie. Można to wszystko zrobić za pomocą jednego narzędzia jakim jest multitool. Za jego pomocą (jeśli jest mocno rozbudowany i posiada wiele narzędzi) możemy rozkręcić 90% roweru i wykonać większość koniecznych napraw.

Ubiór na wyprawę rowerową

Tak naprawdę marka lub krój nie ma większego znaczenia. Powinniśmy wybrać ubrania, w których czujemy się swobodnie. Trzeba przede wszystkim koniecznie przetestować je przed wyjazdem. Nie kupujmy nowej odzieży na ostatnią chwilę, bo może się okazać, że nie będzie nam w niej wygodnie lub będzie powodować bolesne otarcia, a to jedna z najgorszych rzeczy jakie mogą nas spotkać. Szczególną uwagę zwróćmy na bieliznę i spodenki. Warto zastanowić się nad zakupem odzieży technicznej, która znacznie lepiej odprowadza wilgoć na zewnątrz i szybciej schnie, niż tradycyjna koszulka, czy spodenki bawełniane. Spodenki mogą być z wkładką kolarską lub bez niej. Dużo zależy od siodełka i własnych preferencji. Przyda się też okrycie głowy w postaci czapki lub kapelusza. Zachęcamy oczywiście do jazdy w kasku rowerowym, który poprawi nasze bezpieczeństwo.

Oświetlenie rowerowe

Nawet jeśli nie planujemy kontynuowania jazdy po zmroku to i tak warto mieć dobry zestaw lampek, ponieważ nigdy nie możemy mieć pewności, że wszystko pójdzie dobrze i dojedziemy do zaplanowanego punktu o godzinie, którą sobie założyliśmy. To jest właśnie piękne w wyprawach rowerowych. Nie oznacza to, że powinniśmy niepotrzebnie narażać się na niebezpieczeństwo. Aby zwiększyć swoją widoczność na drodze i to nie tylko po zmroku warto postawić na dobry zestaw oświetlenia. Najlepiej wybrać mocne i oszczędne lampki diodowe. Przednia musi być mocna, aby oświetlić drogę przed nami. Tylna drogi nie oświetla, ale wskazuje innym uczestnikom ruchu naszą pozycję. Dobrze, aby miała kilka trybów świecenia, w tym migający. Zasilane mogą być na baterie lub akumulatory. Klasyczne baterie lepiej sprawdzą się na wyprawach, podczas których  będziemy mieć ograniczony dostęp do elektryczności. Natomiast jeśli każdy nocleg planujemy na polu namiotowym, w hotelu lub pensjonacie to równie dobrze sprawdzi się oświetlenie zasilane akumulatorami.

Podsumowanie

Wyprawy rowerowe to niesamowita przygoda, która pozwala zwiedzić znane i nieznane wcześniej miejsca, z zupełnie innej perspektywy. Jak do każdego wyjazdu, tak i na wyprawę trzeba się odpowiednio przygotować, a najlepiej zacząć od zebrania informacji na temat miejsca, do którego planujemy pojechać. Możemy też powierzyć planowanie wyprawy doświadczonym organizatorom, którzy w bezpieczny i przystępny sposób wprowadzą nas do świata wypraw rowerowych.

Artykuł powstał przy współpracy z rowertour.com – sklep rowerowy online

Kontakt

ul. 11 Listopada 62/2, 21-200 Parczew

+48 607 328 093

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.